6.1.10

Guzhen

Di kala aku outing hari kedua tahun 2010, hujan turun di Bukit Bintang
Di kala hujan yang turun, orang masih berpusu-pusu 'walking around'
Di kala hujan masih rintik-rintik, aku mencapai kamera
Di kala hujan berhenti, aku mula untuk mendapatkan apa yang dihajati
Di kala apa yang dihajati antara sampai dan tak sampai, aku dapat sesuatu yang lebih baik


Niat asal selepas outdoor shoot dengan Mat Lan kat area luar Pavilion, adalah masuk Pavilion utk solat. Berkat solat, kami menuju ke floor paling atas untuk ke gedung ilmu TIMES. Niat suci mencari bahan ilmu telah dihadiahkan dengan satu persembahan oleh Jamie, memetik tali sejenis alat muzik, Guzhen (jenis moden barangkali) mengalunkan muzik konsep Cina - ala-ala Fong Sai Yuk pun ada.

Peluang terhidang depan mata, on kamera, bukak lens cap, kami shoot. Lebih menarik, semenjak kehadiran kami, ramai pengunjung yang mula berhenti meminjamkan telinga untuk diperdengarkan alunan muzik yang penuh 'feel' dan meyakinkan.

Jamie: 12 years learn to play Guzhen since she was 9.

Di kala aku shoot, aku rupa-rupanya aku miss satu scene yang menggambarkan betapa ramai peminat Jamie bertepuk sorak selepas sesebuah muzik habis dimainkan. Rugi!!!

Sedikit info tentang Guzhen:-

The modern-day guzheng is a plucked half-tube zither with movable bridges and 21 strings. However, the number of strings may range anywhere from 15 to 25. A customized version even exists with more than 44 strings. The strings were formerly made of twisted silk, but at the turn of the 20th century most players used metal strings (generally steel for the high strings and copper-wound steel for the bass strings). Currently most performers use steel strings flatwound with nylon.

The guzheng has a large resonant cavity made from wutong wood (Paulownia elongata). Other components may be made from other woods, usually for structural and decorative purposes.

-Wikipedia-


Hari hujan bukan alasan untuk tiada hasil. Hari hujan bukan halangan yang penting tekad. Hujan itu rahmat.



"Colour up your life!!"

2 comments:

e.l.i.z.@ said...

comam la payung dio tu

Duwey said...

mane mau cari payung sebegitu rupa huh?