20.11.09

Stay Up - Melayu tolong melayu


Stay Up - suku kata yang memang tidak asing lagi dalam dunia study. Luang masa sket untuk stay up malam ni, pekena Milo 3 dalam 1 dalam gelas Maybank sambil baca2 sket advanced user guide Nikon D90. Tanbah pengetahuan. Kira ilmiah la juga. Sambil tu aku test satu dua shot dengan kehadiran lens baru - Tamron 17-50mm f2.8 VC

ISO 400, f2.8 @ 1/8s

Handheld pada 1/8s? Still sharp. Memang aku puas hati dengan pembelian lens ni. Cerita pasal pembelian lens ni, ade kisah tentang 'melayu tolong melayu'. Aku rasa macam istilah ni kurang boleh digunapakai. Ada ke melayu tolong melayu? Byk yang lebih dengki dan tak nak bagi kerjasama je.

Contoh mudah: pembelian lens aku ni. At first, aku nak beli kat satu kedai melayu - sms langsung tak berbalas (dua no hp berbeza pulak tu), call kedai, bunyi line internet je memanjang, email, private message semua tak berbalas. So, macamana melayu nak tolong melayu kalau melayu sendiri tak nak berusaha untuk ditolong oleh melayu lain? Segelintir je macam ni aku rasa. Tapi macamana melayu nak maju macam ni? Just my 2 cents.

Berbalik kepada hadirnya buah hati baru aku ni, aku buatla Focus Test, untuk pastikan lens ni dalam keadaan yang sepatutnya. Hasilnya...

ISO 400, f2.8 @ 1/25s

6 comments:

PeQ GaRaGe said...

wah.. syiok lens tu.. termasuk dlm wishlist peq daa..

Duwey said...

hahah..tanpa berfikir panjang..bygkan time mlm/indoor - ss 1/8 blh pakai..perghhhhhhh

Encik Zymn said...

pergh beribu2 kali!
aku pun rase nak tolak 17-50 f2.8 lama aku ni upgrade ke VC.
bape riban ko angkat? katne?

Duwey said...

1980..shashinki..sbb aku cari beberapa kedai xde stok so terus je order shashinki..

Unknown said...

alhamdulillah...murah rezeki kawan²

Duwey said...

hahah..aminnn