13.11.09

Fotografi: 'Newbies'@Mentah


Salam...

Secara kasar, aku belajar pegang kamera sejak tahun 1992. Tapi, semua main tangkap je, janji masuk frame. Tahun 2007, aku berjaya memiliki kamera sendiri, Fujifilm digital compact. Time ni, yg aku tahu, megapiksel yang besar adalah yang terbaik selain function2 lain. Shoot foto? masih sama macam dulu, asal tangkap muat, tak tahu apa cerita dengan exposure, framing dan lain-lain.

2009 adalah permulaan sebenar aku dalam bidang fotografi ni. minat yg memang dah ada terhadap foto-foto yang cantik, dan penuh makna semakin meningkat. Berbekalkan modal yang ada, aku grab D60 dengan kitlens time tu, mula belajar tentang 3 elemen utama fotografi - ISO, aperture dan shutter speed, selain exposure. Tapi mind set aku mungkin belum berubah. Masih sibuk shoot, shoot, dan shoot tanpa memahami mcmana penghasilan gambar yang baik berlaku. Cuma bezanya, aku dah tahu beberapa term dalam fotografi ni - bokeh, RO3, composition dan lain2.

Gambar perhiasan - early stages: exposure entah ke mana....

Disebabkan sifat eager aku, aku jual D60 untuk beli D90..salah satu sbb adalah aku nk beli prime lens yang mana xleh autofocus dengan D60. Walhal, 70% dari function D60 tu sikit pon aku tak tahu.

Jadi, buat semua newbies/pengguna baru, nasihat aku sebagai seorang yang dah melalui semua ni, guna dulu apa yang ada sebaiknya hinggalah dah fully utilized baru tukar alat baru. Takpun, kalau nak beli, simpan duit dulu, terus beli yang intermediate model. At least korang tak rugi, tak rugi dalam pembelian yg basic, then 2,3 bulan pakai jual untuk beli yang intermediate. Just my 2 cents.

Cerita pasal D90 ni, aku beli terus dengan flash - SB600 kerana flash memang penting. Fotografi adalah berkenaan dengan cahaya, maka, sumber cahaya tambahan tu penting dlm fotografi. Satu lagi nasihat, beli flash dulu sebelum beli lens. Kitlens sudah cukup baik untuk beginner. Aku pun masih newbies, masih belajar, dan akan terus belajar.

Regards,
WAR
012.921.1991

3 comments:

CIKGU NAMAN said...

wah..membara semangat mung dih..hehe

aku minat jugak..

tp stkt ni wang+masa agak terbatas..hehe

Duwey said...

masa aku terbatas gok boh..hehehpahtu xdop guider hok betul2 buleh guide

mommie nard said...

hai...
saya pun newbies gak...
mcm awak pegang kamera dah lama...men tangkap je

so sy beli nikon D60 thn 2008. mase beli pun sbb kamera compact da lingkup...so alang2 nk beli sy beli besar..sblm ni pun pakai auto, potrait dll..x penah try manual pun...cume sejak pi kusus fotografi..br bljr pakai manual...
tp sy masih lom nak faham sepenuhnya..ade kekeliruan sikit.

so sy masih perlu beljar dan sy berharap klu awak sudi mengajar sy sikit2 pasl apeture dll.

dan sy sdg mengtumpul duit utk ambik D90.

ada komen