17.12.09

Sukan: Malaysia rangkul emas Sukan Sea selepas 20 tahun


Tahniah buat Malaysia.

Persembahan first half agak berserabut, dengan passing yang kurang tepat namun ketangkasan Sharbinee berjaya selamatkan Malaysia dari dibolosi. Malaysia main mungkin agak kasar dengan terjahan yang sembarangan, kadang2 terjah tak dapat bola pun, pastu mula la kelam kabut nak cover balik. Apa pun, semangat juang memang tinggi dan pertahanan, terutamanya Muslim memang mempamerkan permainan yang baik.

Second half, permainan bertambah kemas, tapi kadang2 aku pelik dengan permainan Guru. Sebagai defensive midfielder, sepatutnya dia yang cuba untuk 'win the ball' dan delay. Masalahnya, selalu sangat dia 'masuk' dan terjah terlalu cepat, senang2 je lawan beat dia. Apepun, sumbangan Guru tetap dihargai la. Serangan2 Malaysia banyak berpunca dengan kekalutan bahagian tengah Vietnam, dan direncanakan dari sebelah kanan.

Semangat goalkeeper Vietnam begitu kental walaupun alami sedikit kecederaan. Sedikit sebanyak membantu Malaysia, mungkin boleh ambil kesempatan atas kecederaan Tan Truong, goalkeeper Vietnam ni. At last, gol yang dicari2 menjelma, bukan dengan kelemahan goalkeeper Vietnam. Bermula dengan hantaran yang baik ke dalam kotak penalti dan percubaan Norshahrul Idlan Talaha yang diselamatkan Tan Truong, bola melambung kepada Safiq yang cuba nak buat volley tapi miss kick. Mujur berjaya pegang bola balik dan lakukan inner crossing, ditampan pertahanan Vietnam, menipu Tan truong, terus ke jaring. Kedudukan kekal hingga tamat masa.

Apape pun, tahniah buat Malaysia. Semoga gaya permainan lebih baik dan semangat juang seperti ini dapat dikekalkan. Majulah sukan untuk negara.

1 comment:

die-art said...

aku tak dapat tgk la pelawnn tu..rugi gila..aku ada hal sket yg takdapat dielak..rugi nya