5.12.09

Cerita Buku Laporan KBSR

Korang masih ingat buku ni?

Negeri lain dan yang jauh beza usia dengan aku, aku xpasti, tapi buku PKBS ni adalah buku yang cerita tentang rekod akademik aku setiap penggal masa sekolah rendah. Akhir penggal je, kene suruh mak bapak 'sign'.

Yang pasti, aku ada sejarah dengan buku ni. Darjah 1, dua-dua penggal aku dapat kedudukan antara 1 - 3 dalam kelas. Masuk darjah 2, mungkin kerana harapan dan kepercayaan mak bapak aku, aku berharap lagi utk dapat kedudukan yang baik. Malang tidak berbau (hehe..), aku dapat no 10/44. Punyalah ketar aku nak mintak signature bapak aku, aku cuba untuk menipu. Takut kalau dia tahu aku dapat no 10, kene kurung luar rumah la jawabnye. Tapi kalau tak pandai nak menipu tu baik tak payah. Boleh pulak aku cakap kat bapak aku dapat no 3. Memang cari nahas.

Esoknya dapat buku PKBS nak kena bagi mak bapak 'sign'. Aku pun belek-belek. Oh, ok takde tulis pun aku dapat no berapa kat situ. Sampai rumah, selamba aku bagi bapak aku tengok, dapat no 3 la katekan. Sekali lepas bapak aku bukak, dia kata " Kate buleh no 3, ni guane cikgu tulih no 10 ni?"


Malu tak tahu nak kata apa dah. Tahan telinga je la dengar bebelan. Mak bapak mana tak bengang anak nak menipu, dah la menipu, 'berigap' pulak.

Moral: Jangan sesekali menipu sebab menipu tu memang tak baik. Berdosa. Lama-lama jadi pencuri. eheheheh...

No comments: