18.10.09

Cerita Budak-Budak Masjid

Cerita berbuka di Masjid Putra, Ramadhan tempoh hari. Seperti biasa, juadah berbuka fasa 1 adalah kurma + kuih dan air, sebelum menunaikan solat maghrib. Solat berjemaah ni dapat 27 kali ganda, bulan Ramadhan pulak..pergh, 1000 kali ganda lagi. Seperti biasa, lepas solat, maka berpusu-pusu makmum tadi bergegas masuk barisan. Tidak ketinggalan, aku.

Tengah beratur, aku terjeling ke sebelah kiri..oohh..mamat bangla duk ambik air 2, 3 gelas..nyaris2 aku xnampak diorang. Hanya limpahan cahaya lampu limpah yang sedikit silau memberikan sedikit cahaya. Aku toleh ke kanan. Bising betul budak2 ni makan, merujuk kepada sekumpulan kanak2 umur lebih kurang 8-12 tahun yang berborak2.


Budak Masjid

Apa yang aku kagum, mereka berbincang tentang surah Al-Quran. Masing-masing kata yang dia dah hafal surah-surah tertentu. Ada yang cuba untuk baca surah depan rakan-rakan mereka. Sejuk hati mak bapak macam ni. Aku cuba untuk menempatkan diri aku berhampiran mereka, tapi dah ada pulak yang potong aku punye line.

Apape pun, berbuka kat masjid memang terbaik!

No comments: