27.10.09

Asas Fotografi by Myfotozone

Tanggal 17 & 18 OKtober 2009, aku telah menyertai Kursus Asas Fotografi Digital anjuran Myfotozone. tenaga pengajar adalah bro adhadi, pemilik CamWorld yang terletak di Giant, Putra Heights - satu-satunya dealer kamera bumiputera. Juga dibantu oleh saudara Faiz, saudari Sitizya, dan saudara Naza.

Antara asas-asas yang diajar dalam kelas ni adalah tentang 3 komponen asas fotografi, aperture, shutter speed dan ISO, selain cara mengira stops, komposisi, perspektif dalam fotografi dan beberapa tips yang mungkin anda tidak akan jumpa dalam mana-mana website/forum.

Namun, walaupun telah menyertai kursus, siap dapat sijil lagi, tak bermakna aku dah pandai dalam bidang ni, tak bermakna foto yang aku hasilkan dah memberi impak kepada viewers, dan tak bermakna juga aku dah boleh generate money dari bidang fotografi ni. However, at least aku dah ada basic utk aku jadikan panduan.

It's just a hobby for me. Still need to practise, still need to go for outing, trying to get more knowledge from other "otai-otai" photographers. Ilmu yang ada terlalu banyak. Semakin kita mendalami sesuatu ilmu, semakin kita sedar bahawa semakin banyak kita tak tahu.

Balik kepada kursus anjuran Myfotozone, kursus ni memang menyeronokkan. Lebih praktikal dan sesuai untuk anda yang baru pegang DSLR atau yang dah lame tetapi masih belum mempunyai asas yang kukuh. Thumbs up for Myfotozone!

No comments: